Hírek

2009.11.11. 03:25

Kollektív (döbbenetes) emlékezet

Répcelak (ser) - A Répcelaki Szabadegyetem októberi rendezvényének vendége dr. Murai András PhD, tanszékvezető főiskolai docens volt. A könyvtárbeli előadás hallgatósága átfogó képet kapott arról, hogy mi módon változott az ötvenes évek filmes ábrázolása a Kádár-rendszerben és az azt követő időszakokban.

Simon Erzsébet

Miképp lehetett és tudták ábrázolni az ötvenes éveket a filmrendezők, és ezzel együtt hogyan változott az ötvenes évek megítélése az idők folyamán. A megaláztatás, a hatalommal szembeni tehetetlenség, az ellehetetlenülés érzését az előadó Hajdú Szabolcs 2006-ban készült Fehér tenyér című filmjével érzékeltette. Egy hosszabb és egy rövidebb epizódot láthattak a nézők. Ezeken a filmkockákon a főszereplő tornász kisfiú lelkivilága olyan erővel tükröződött - edzésen, majd otthon a családjában - hogy a látottakat döbbent némasággal érzékelte, fogadta a hallgatóság. Ez a döbbenet az előadás végét követő beszélgetésen oldódott némiképp.

 

Miképp lehetett és tudták ábrázolni az ötvenes éveket a filmrendezők, és ezzel együtt hogyan változott az ötvenes évek megítélése az idők folyamán. A megaláztatás, a hatalommal szembeni tehetetlenség, az ellehetetlenülés érzését az előadó Hajdú Szabolcs 2006-ban készült Fehér tenyér című filmjével érzékeltette. Egy hosszabb és egy rövidebb epizódot láthattak a nézők. Ezeken a filmkockákon a főszereplő tornász kisfiú lelkivilága olyan erővel tükröződött - edzésen, majd otthon a családjában - hogy a látottakat döbbent némasággal érzékelte, fogadta a hallgatóság. Ez a döbbenet az előadás végét követő beszélgetésen oldódott némiképp.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!